Sep
27

Debiutuje OPOWIADANIE

WBREW

Na cholerę komu kolejne pismo literackie? Do tego na papierze?! Pogódźmy się z tym: im bardziej efektowne wycyzelujemy argumenty, że jest ono, właśnie tu, właśnie teraz, naszej unikalnej kulturze narodowej tudzież uniwersalnym, odwiecznym europejskim tradycjom absolutnie niezbędne, tym bardziej będzie widać, jak nieporadnie próbujemy zagadać rzeczywistość. Im ciaśniej się napniemy, aby się uzasadnić, tym wścieklej żałość będzie nam ściekać ze słów. Sprawa jest jasna: druku już nie ma. Umarł druk. Analogowe widma, mentalne sieroty po zecerach, wciskają ludziom na skrzyżowaniach darmowe płachty czegoś, czego nikt już nie potrzebuje. Przechodnie to biorą z łaski, niechętnie, na czarną godzinę: na wypadek nagłej acz niespodziewanej awarii smartfona, padnięcia systemu w tablecie, zakłóceń wifi. Ostatni guru druku już żebrze na mieście, na brudnej karteczce ma napisane „zbieram na happy end”, ale tak naprawdę zbiera się w sobie, żeby wstać z chodnika, otrzepać spodnie i pójść już do domu. Mit Księgi, etos domu Gutenbergów tli się wciąż jeszcze & dogorywa jedynie w pogrobowcach poprzedniej epoki.

Którymi jesteśmy.

Moglibyśmy tu opowiedzieć bajkę, jak to chcemy być ostatni, bo lubimy gasić światło, jak bardzo nas jara pomysł, żeby się z Wami pobawić w kolonię Mohikanów; że nasza najwyższa ambicja to: urządzić uroczy pogrzeb ze słów. Fajnie by było raz zostać obrońcą „królestwa bez kresu i miasta popiołów”, godnie znieść porażkę, a potem nosić wiązankę z aureol po knajpach po grób. Manifesty w formie testamentów pisać i odwrotnie. Tę fikcję sobie zostawmy na zaś. Sami dobrze wiecie, że może się przydać.

Na dzisiaj prawda jest inna. Mamy interes do zrobienia. Chcemy być kanałem tematycznym, który operuje opowieścią: optymalnym narzędziem komunikacji. Narracją: najskuteczniejszym znanym sposobem budowania społeczności. Medium wybraliśmy nie zacietrzewiając się ideologicznie, bez retorycznych gestów, w tej chwili po prostu nie ma dla czystej opowieści nośnika bardziej poręcznego od: pdfa, e-booka, broszury. Zaczynamy od formy prostej, poznanej, stabilnej. Od kilkunastu postaci stąd i nie stąd, które opowiadać potrafią jak mało kto. Są wśród nich prawdziwe gwiazdy literatury, są Wasi ulubieńcy i autorzy cenieni i popularni w swoich krajach, ale w Polsce debiutujący. Jest świetna narracja plastyczna, sekwencja o adaptacjach, jest trochę pogaduch i parę recenzji.

Za nami, przed Wami zerowy numer „Opowiadania”. Za chwilę siadamy tu, we Wrocławiu, przy ulubionym stoliku, żeby znowu knuć plany, jak zawładnąć światem. Nie chcecie przypadkiem się przysiąść?

Marcin Hamkało

——————
Informacje

Zerowy numer „Opowiadania” dostępny jest bezpłatnie w formie drukowanej w miejscach festiwalowych MFO, szczegóły na stronie www.opowiadanie.org
Aby otrzymać czasopismo w formie elektronicznej (epub, pdf, mobi), należy zgłosić się do redakcji mailem pod: redakcja@opowiadanie.org

Spis treści numeru zerowego, jesień 2012

Etgar Keret / Jeż, który chciał obrabować bank
Magdalena Tulli / Riff
Colm Tóibín / Pieśń
Colm Tóibín / Jeden minus jeden
Empar Moliner / Wynalezienie aspiryny
Natasza Goerke / Malarz duchów
Natasza Goerke / Przenikanie
Dan Lungu / Piąta, wpół do szóstej
Janusz Rudnicki / Drogi Panie Hitler!
David Soares / Ewangelia wisielca
Valeria Parella / To, czego już nie pamiętam
Marta Syrwid / Sześćdziesiąt części
Filip Zawada / Kwaśne rybki
Agnieszka Wolny-Hamkało / Delikatesy
Iza Klementowska / Pan z dzielnicy Portugalia
Rozmowa z Beatą Rudzińską
Adriana Prodeus / Adaptacje
David Foster Wallace / Fragment wywiadu
Zadie Smith / Trudne dary
Marta Mizuro, Grzegorz Czekański / Recenzje
Agnieszka Wolny-Hamkało / Blizna po awangardzie

———

Biogramy

Etgar Keret (1967), izraelski prozaik, dziennikarz, scenarzysta, mistrz krótkiej formy. Tłumaczony na 30 języków, autor m.in. „Nagle pukanie do drzwi”, „Kolonii Knellera”, „Tęskniąc za Kissingerem”, „Gaza Blues”.

Magdalena Tulli (1955), polska pisarka i tłumaczka. Autorka m.in. powieści „Sny i kamienie”, wielokrotnie nagradzanej „W czerwieni”, „Włoskich szpilek”. Nominowana do Nagrody Nike 2012, laureatka Nagrody Gdynia.

Colm Tóibín (1955), irlandzki pisarz i eseista, wykładowca creative writing. Autor m.in. powieści „Brooklyn” i nominowanego do Nagrody Bookera „Mistrza” oraz zbiorów opowiadań „Matki i synowie”, „Pusta rodzina”.

Empar Moliner (1966), aktorka teatralna, pisarka i dziennikarka pisząca w jęz. katalońskim i kastylijskim. Autorka m.in. powieści „Feli, kosmetyczka” i zbioru opowiadań „Kocham cię, kiedy jestem wstawiona”.

Natasza Goerke (1962), polska prozaiczka i poetka, autorka m.in. „Pożegnań plazmy”, „Księgi pasztetów” i „47 na odlew”; prowadząca warsztaty creative writing na MFO.

Dan Lungu (1969), jeden z najpopularniejszych rumuńskich prozaików, założyciel Club 8, autor m.in. powieści „Jestem komunistyczną babą” oraz zbiorów opowiadań „Równe chłopaki” i „Proza na sztuki”.

Janusz Rudnicki (1956), polski prozaik, autor m.in. powieści „Śmierć czeskiego psa”, „Chodźcie, idziemy”, „Mój Wehrmacht”, finalista nagród NIKE, Angelus i Gdynia.

David Soares (1976), portugalski autor powieści – m.in. „Ewangelia wisielca” i „Batalia”, zbiorów opowiadań -„Mizerne światło”, „Szkielet tęczy”, albumów komiksowych oraz esejów „O komiksie”.

Valeria Parrella (1974), włoska prozaiczka i felietonistka, laureatka Premio Campello, autorka m.in. zbiorów opowiadań „Mucha i wieloryb” i „Za otrzymane łaski” oraz powieści „Biała przestrzeń”.

Marta Syrwid (1986), autorka zbioru opowiadań „Czkawka” i powieści „Zaplecze” oraz „Bogactwo”. Członkini think tanku polskiego kina „Restart”, stypendystka programu Homines Urbani.

Filip zawada (1975), pisarz, muzyk, fotograf i performer, autor zbioru prozy „Psy pociągowe”, tomików poetyckich „System jedynkowy”, „Bóg Aldehyd”, albumu fotograficznego „Drewniane gody”.

Agnieszka Wolny-Hamkało (1979), poetka, krytyczka literacka i publicystka. Autorka m.in. zbiorów poezji „Lonty”, „nicon i leica”, książek dla dzieci, redaktorka antologii „Projekt mężczyzna” i „Orwo”.

Iza Klementowska (1978), reporterka, publikowała m.in. w „Dużym formacie”, „Newsweeku” i „Playboyu”; wyróżniona w konkursie na opowiadanie MFO, autorka książki „Płytki” poświęconej Portugalii.

Beata Rudzińska (1973), szefowa wydawnictwa Amea, pomysłodawczyni antologii opowiadań, m.in. „Babskie gadanie”, „Dziewczyńskie bajki na dobranoc”, do których zaprasza znanych pisarzy i debiutantów.

Adriana Prodeus (1980), pisze o sztuce i filmie, redaguje pasmo kulturalne „WOK. Wszystko o kulturze” w TVP2; autorka książki „Themersonowie. Szkice biograficzne”, kuratorka przeglądu filmów MFO.

Zadie Smith (1975), brytyjska powieściopisarka i eseistka, autorka m.in. powieści „Białe zęby” i „O pięknie”, zbioru „Jak zmieniałam zdanie”, nominowana do Nagrody Bookera, laureatka Somerset Maugham Award.

Marta Mizuro (1970), polonistka, krytyczka literacka, od 2004 pracuje w „Odrze”, redaktorka portalu opowiadanie.org i współredaktorka antologii „Zaraz wracam”, „Swoją drogą” i „Nikt nigdy”.

Grzegorz Czekański (1984) Krytyk literacki, redaktor, księgarz, prozaik. Publikuje regularnie m.in. w „Odrze”. Prowadzi wrocławską café księgarnię „Tajne Komplety”.

————-
OPOWIADANiE nr 0, jesień 2012

Redakcja: Marcin Hamkało (red. nacz.), Marta Mizuro, Agnieszka Wolny-Hamkało, Dobromiła Jankowska (sekretarz redakcji)
Wydawca: Towarzystwo Aktywnej Komunikacji, Adres Wydawcy: ul. Rymarska 10/3, 53-206 Wrocław
Adres redakcji: ul. Gajowicka 95/303, 53-421 Wrocław
Projekt okładki: Wiktor Pawlik, Projekt typograficzny: Wiktor Pawlik, Szymon Krawiec
Druk: CPP Speed, sp. z o.o., Numer zerowy, jesień 2012, Nakład: 800 egzemplarzy
www.opowiadanie.org
facebook.com/opowiadanie
e-mail: redakcja@opowiadanie.org