Sep
26

Nad czym panują krytycy – panel

Upadek mediów zaczął się w chwili, kiedy informacja stała się rozrywką. Media zmieniły się w przedsiębiorstwa, mniejszy lub większy biznes. Sieć przejęła ster, wchodząc gładko w dziurę po redakcjach kulturalnych. I zrobiła to w swoim stylu, promując polaryzację opinii, niezapośredniczone emocje, ekspansję i determinację. A może inaczej, zupełnie inaczej: media po prostu się zmieniły. Stare szkodliwe hierarchie uległy rozmontowaniu, a żałoba po nich to tylko utyskiwanie stetryczałych malkontentów, którym pali się grunt. I teraz wreszcie można mówić prawdę. I teraz wreszcie nie trzeba przebijać się przez barierę druku, weryfikacji, zaufania. To jak jest? Jak w tych nowych warunkach czuje się krytyka literacka? Tęskni za czasami świetności i umiera w kąciku, jak brzydka siostra rozrywki, sierotka, której nikt nie zaprosił na bal? A może po prostu czyta w salonie, patrzy spokojnie i czeka na powrót niuansu. Na swój triumfalny powrót: na dłuższe życie książki, kolumny w tygodnikach? A może ciągle tu jest, przeżywa renesans tu i tam, w nowych pismach, w ważnych miejscach w sieci. Może wciąż się opiera marketingom i patrzy tam, gdzie chce, autonomiczna, niepodległa i nadal nad czymś panuje? Zapraszam państwa na panel, podczas którego porozmawiam z Zofią Król, Anną Marchewką, Przemysławem Czaplińskim, Romanem Kurkiewiczem właśnie o tym.

Agnieszka Wolny-Hamkało


6.10.2018, sobota, godz. 19:00
Dolnośląskie Centrum Filmowe, sala Lalka, ul. Piłsudskiego 64a, Wrocław
Nad czym panują krytycy. Rozmawiają Przemysław Czapliński, Zofia Król, Roman Kurkiewicz, Anna Marchewka; prowadzi Agnieszka Wolny-Hamkało.

Zofia Król – krytyczka literacka, literaturoznawczyni, doktor filozofii, szefowa działu literatury i redaktorka naczelna magazynu o kulturze dwutygodnik.com. Autorka książki „Powrót do świata. Dzieje uwagi w filozofii i literaturze XX wieku” (2013). Jurorka Nagrody im. Witolda Gombrowicza oraz Nagrody Conrada.
 
 
 
 

Roman Kurkiewicz – dziennikarz, redaktor, felietonista, społecznik i lewicowy aktywista, antyfaszysta, wykładowca akademicki, ostatnio instruktor w parku linowym. Studiował filozofię, pracował m.in. w Gazecie Wyborczej, TVP II, TV Polsat, Radiach – TOK FM, RDC, wykładowca Collegium Civitas, autor cyklicznych programów o książkach „Pod tytułem” w TOK FM, w latach 2014-2016 współautor wraz Janem Wróblem programu „Dwie prawdy” W TVN 24. Autor dwóch książek z wyborem felietonów z Tygodnika Przekrój (którego, był dwukrotnie redaktorem naczelnym: w roku 2002 i 2012). Obecnie felietonista Tygodnika Przegląd.

Anna Marchewka – literaturoznawczyni, krytyczka literacka. Publikowała na łamach m.in. „Lampy”, „Znaku”, „Dwutygodnika”, „Tygodnika Powszechnego”, „Zadry”, „Chimery”. W miesięczniku „Znak” opiekuje się rubryką „Stacja: literatura”. Współprowadziła programy literackie w TVP Kultura i Radiu Kraków. Autorka książki „Ślady nieobecności. Poszukiwanie Ireny Szelburg”. Współtworzy Pracownię Pytań Krytycznych i prowadzi zajęcia przy Katedrze Krytyki Współczesnej UJ.
 

Przemysław Czapliński – profesor zwyczajny; historyk literatury polskiej i europejskiej XX i XXI wieku, eseista, tłumacz, krytyk literacki; współtwórca Zakładu Antropologii Literatury (UAM, Poznań), kierownik specjalności krytycznoliterackiej, członek-korespondent Polskiej Akademii Nauk. Autor ponad dziesięciu książek – ostatnio: „Polska do wymiany” (2009), „Resztki nowoczesności” (2011), „Poruszona mapa” (2016). Redaktor tomów zbiorowych – m. in.: „Nowoczesność i sarmatyzm” (Poznań 2011), „Literatura ustna” (2011), „Kamp. Antologia przekładów” (współredaktor: Anna Mizerka; 2013). Kurator cyklów dyskusyjnych, m. in. „Moc truchleje. Debaty o polskim katolicyzmie” (Centrum Kultury Zamek, Poznań), „Bioklasy: segregacje i sojusze” (Warszawa 2016). „Nie-boskie narracje. O lęku i gniewie” (Teatr Polski, Poznań 2016/2017), „Prognozowanie teraźniejszości” (UAM, Poznań 2016/2017). Laureat nagród: im. Ludwika Frydego (1997), Fundacji im. Kościelskich (1998), im. Kazimierza Wyki (2004), im. Jana Długosza (2017).

Agnieszka Wolny-Hamkało – pisarka. Opublikowała powieści „Zaćmienie” (Czarne 2013), „41 utonięć” (Iskry 2015) i „Moja córka komunistka” (W.A.B. 2018). Wydała także tom szkiców „Inicjał z offu” (Iskry 2013), poemat „Nikt nas nie upomni” (Hokus-Pokus 2016) oraz dziewięć tomów poezji: „Mocno poszukiwana” (1999), „Lonty” (2001), „Gospel” (2004), „Ani mi się śni” (2005), „Spamy miłosne” (2007), „nikon i leica” (2010), „Borderline” (2013), „Występy gościnne” (2014), „Panama smile” (2017). Jest także autorką dwóch książek dla dzieci: „Nochal czarodziej” (2007) (il. Antoni Wajda), „Rzecz o tym, jak paw wpadł w staw” (2011) (il. Józef Wilkoń) oraz redaktorką pięciu antologii opowiadań. Autorka sztuk teatralnych m.in. „Dzień dobry wszyscy umrzemy” („Dialog”, październik 2015), i „Nad rzeką, której nie było” (premiera w teatrze w Kielcach 26 maja 2018). W listopadzie 2016 Joanna Kaczmarek wyreżyserowała „Dzień dobry wszyscy umrzemy” w ramach cyklu Teatroteka. Felietonistka „Przeglądu” i „Rymsa”. Jej wiersze przełożono na piętnaście obcych języków. Nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia, Nagrody Mediów Publicznych Cogito i Nagrody Polskiej Sekcji IBBY (otrzymała wyróżnienie IBBY za książkę „Nikt nas nie upomni”). Laureatka nagrody Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Kuratorka literacka Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania. W listopadzie ukaże się jej nowa książka „Lato Adeli”.