Sep
30

Władza sieci – panel

Był początek lat dziewięćdziesiątych, kiedy muzealnicy podczas naukowych konferencji głowili się nad tym, jak wystawiać net-art. Radykaliści od razu zgłosili weto: wystawianie sztuki sieci jest wbrew jej specyfice. Bo jak wystawić coś, co jest w procesie i dopiero staje się – i to za sprawą odbiorcy, który przecież jest także użytkownikiem. Odtąd rola/władza odbiorcy jest zatem nieporównywalnie większa – to on bowiem „dopisuje” dzieło sztuki. Jest zatem także twórcą. Wśród charakterystycznych cech net-artu wymienia się zawsze orientację na specyfikę medium. Net-art lubi wykorzystywać swoje zalety, dostępność, usieciowienie, udział użytkownika, wspólnotowość. A jak specyfikę sieci wykorzystują blogerzy książkowi? Czym różni się pisanie o książkach w sieci od tradycyjnych przekazów? Czy blogerom zależy na zbudowaniu społeczności, uruchomieniu odbiorcy i czy jego podwójny status (użytkownika) wpływa na zachowania blogera? W jakim stopniu bloger poddaje się wpływom swojej społeczności i czy nagradzanie zachowań lajkami reżyseruje je w przyszłości? Jak specyfika medium wpływa na formę i treść prezentacji książki? Czy relacja bloger-pisarz lub bloger-odbiorca to relacje władzy i kto tu komu służy? Takie właśnie wątki spróbuję podjąć podczas piątkowej dyskusji wraz z moimi dyskutantami: Sylwią Stano i Zofią Karaszewską („Książniczki”) oraz Marcinem Wilkiem („Wyliczanka”).
Agnieszka Wolny-Hamkało

Zofia Karaszewska – absolwentka Wydziału Polonistyki i Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Doradca czytelniczy i coach literacki w Bibliocreatio, firmie tworzącej kolekcje książkowe na indywidualne zamówienie. Wyróżniona przez Brief miejscem w pierwszej 50 najbardziej kreatywnych osób w polskim biznesie. Twórczyni kampanii społecznych promujących czytelnictwo „Czytaj! Zobacz więcej!” i “Czytam sobie”. Założycielka vloga literackiego „Książniczki mają zdanie” i kuratorka bloku dziecięcego „Festiwalu Stolica Języka Polskiego” w Szczebrzeszynie. Autorka artykułów i audycji radiowych poświęconych książkom, dziennikarka Kwartalnika Przekrój i portalu Lubimyczytac.pl. Pracuje w twórczym duecie z Sylwią Stano, z którą wydała książkę „Ada, to wypada!”.

Sylwia Stano – polonistka i doktor kulturoznawstwa. Razem z Zofią Karaszewską wydała książkę „Ada, to wypada”. Założycielka innowacyjnej na rynku książki firmy Bibliocreatio. Wyróżniona przez magazyn „Brief” miejscem w pierwszej 50 najbardziej kreatywnych osób w polskim biznesie. Autorka kampanii społecznej „Czytaj! Zobacz więcej” oraz vloga literackiego „Książniczki mają zdanie”. Kuratorka bloku dziecięcego festiwalu „Stolica języka polskiego” w Szczebrzeszynie. Autorka artykułów i audycji radiowych o książkach i czytaniu. Recenzentka w kwartalniku „Przekrój”.

Marcin Wilk – freelancer, autor. Publikował w „Polityce”, „Tygodniku Powszechnym”, „Gazecie Wyborczej” i wielu innych. Obecnie współpracuje z miesięcznikiem „Znak“ i Instytutem Goethego w Krakowie. Jest również kuratorem pasma „Przemysły Książki” na Festiwalu Conrada oraz moderatorem cyklicznych otwartych spotkań o klasyce w ramach Dyskusyjnych Klubów Czytelniczych. Autor książki „W biegu… Wywiady z pisarzami (i nie tylko)“ (2010) oraz biografii „Tyle słońca. Anna Jantar“ (2015). Od 10 lat prowadzi w sieci stronę www.wyliczanka.eu, a także kanał na YT, na którym systematycznie zamieszcza wywiady z ludźmi związanymi z literaturą.

Agnieszka Wolny-Hamkało – pisarka. Opublikowała powieści „Zaćmienie” (Czarne 2013), „41 utonięć” (Iskry 2015) i „Moja córka komunistka” (W.A.B. 2018). Wydała także tom szkiców „Inicjał z offu” (Iskry 2013), poemat „Nikt nas nie upomni” (Hokus-Pokus 2016) oraz dziewięć tomów poezji: „Mocno poszukiwana” (1999), „Lonty” (2001), „Gospel” (2004), „Ani mi się śni” (2005), „Spamy miłosne” (2007), „nikon i leica” (2010), „Borderline” (2013), „Występy gościnne” (2014), „Panama smile” (2017). Jest także autorką dwóch książek dla dzieci: „Nochal czarodziej” (2007) (il. Antoni Wajda), „Rzecz o tym, jak paw wpadł w staw” (2011) (il. Józef Wilkoń) oraz redaktorką pięciu antologii opowiadań. Autorka sztuk teatralnych m.in. „Dzień dobry wszyscy umrzemy” („Dialog”, październik 2015), i „Nad rzeką, której nie było” (premiera w teatrze w Kielcach 26 maja 2018). W listopadzie 2016 Joanna Kaczmarek wyreżyserowała „Dzień dobry wszyscy umrzemy” w ramach cyklu Teatroteka. Felietonistka „Przeglądu” i „Rymsa”. Jej wiersze przełożono na piętnaście obcych języków. Nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia, Nagrody Mediów Publicznych Cogito i Nagrody Polskiej Sekcji IBBY (otrzymała wyróżnienie IBBY za książkę „Nikt nas nie upomni”). Laureatka nagrody Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Kuratorka literacka Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania. Mieszka we Wrocławiu. W listopadzie ukaże się jej nowa książka „Lato Adeli”.