Thomas Bernhard „Claus kupuje sobie spodnie…”

Czwartek, 3.10.2019

17:00 Thomas Bernhard „Claus kupuje sobie spodnie i idzie ze mną na obiad”, reż. Martyna Majewska, dramaturgia Agnieszka Wolny-Hamkało, przekład Sława Lisiecka, występują Ewelina Żak, Tomasz Wysocki oraz studenci „Słabego roku”: Marta Franciszkiewicz, Kaja Janiszewska, Maciej Kaczor, Zuzanna Kotara, Matylda Matuszak, Joanna Sobocińska, Łukasz Zubrzycki, Samanta Zwolennik.

Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium, Przejście Żelaźnicze

Thomas Bernhard – ukochany austriacki pisarz polskich pisarzy (i – miejmy nadzieję – niektórych czytelników) jest dobrze rozpoznany w rodzimym teatrze. Świetne przekłady Sławy Lisieckiej, wydawnicze starania Czytelnika, Czarnego, W.A.B. i OD DO, wreszcie słynne inscenizacje Krystiana Lupy („Wycinka”) sprawiły, że coraz częściej zdarza się nam ostrze ironii obrócić także przeciw naszym własnym mieszczańskim obyczajom. Tak jak to robił Bernhard – najbardziej zjadliwy i jednocześnie dowcipny krytyk intelektualnego środowiska ówczesnego Wiednia. W trzech dramoletkach zebranych pod tytułem „Claus Peymann kupuje sobie spodnie i idzie ze mną na obiad” Bernhard skupia się na środowisku teatralnym i bez litości drze łacha z dyrektora teatru Clausa Peymanna, dramaturga Hermanna Beila oraz z siebie samego. A na planie uniwersalnym – z naszych snobizmów, słabości do dobrych ubrań, zazdrości, złości i infantylizmu. Diagnozy autora „Wymazywania” są boleśnie trafne, dialogi błyskotliwe i naprawdę zabawne. Przy okazji Bernhard dotyka tematu starzenia się, władzy (także hierarchii w teatrze) i wybitnie wygodnych spodni od Zegny.

Reżyseria:

Martyna Majewska – reżyserka filmowa i teatralna. Urodzona zimą w Wałbrzychu. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim oraz reżyserii teatralnej na PWST we Wrocławiu. Studiowała reżyserię filmową na Wydziale Radia i TV im. K. Kieślowskiego w Katowicach. Tworzy na pograniczu teatru, filmu i performance. Zwolenniczka interdyscyplinarności i pracy warsztatowej. Chętnie reżyseruje czytania performatywne. Najważniejsze realizacje: „Yemaya. Królowa mórz” we Wrocławskim Teatrze Lalek, „BATORY_trans” w Teatrze Pantomimy im. H. Tomaszewskiego, „[muzyka_jest]” na otwarcie Narodowego Forum Muzyki, „Wyzwolenie. Królowe” we Wrocławskim Teatrze Capitol , „Sprawa. Dzieje się dziś” w Teatrze Polskim w Bydgoszczy oraz „Słaby Rok” dla Akademii Sztuk Teatralnych. Najważniejsze nagrody: finał Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej 2016/2017 oraz Grand Prix OFF 34. Przeglądu Piosenki Aktorskiej. Twórczyni interdyscyplinarnego art – tanku PERFOTEKA. Jest w trakcie trakcie prac postprodukcyjnych nad filmem „Maria nie żyje” zrealizowanym w Studio Munka.

Dramaturgia:

Agnieszka Wolny-Hamkało (1979) – pisarka. Opublikowała powieści „Zaćmienie” (Czarne 2013), „41 utonięć” (Iskry 2015) i „Moja córka komunistka” (W.A.B. 2018). Wydała także tom szkiców „Inicjał z offu” (Iskry 2013), poemat „Nikt nas nie upomni” (Hokus-Pokus 2016), mikropowieść „Lato Adeli” oraz dziewięć książek z wierszami: „Mocno poszukiwana” (1999), „Lonty” (2001), „Gospel” (2004), „Ani mi się śni” (2005), „Spamy miłosne” (2007), „nikon i leica” (2010), „Borderline” (2013), „Występy gościnne” (2014), „Panama smile” (2017). Jest także autorką trzech książek dla dzieci: „Nochal czarodziej” (Format 2007, il. Antoni Wajda), „Rzecz o tym, jak paw wpadł w staw” (Hokus-Pokus 2011, il. Józef Wilkoń), „12 miesięcy byliśmy szczęśliwi (a potem nam było już tylko wesoło)” (Hokus-Pokus 2019, il. Agata Juszczak) oraz redaktorką pięciu antologii opowiadań. Autorka sztuk teatralnych m.in. „Dzień dobry wszyscy umrzemy” („Dialog”, październik 2015, 2016 ekranizacja w cyklu Teatroteka w reżyserii Joanny Kaczmarek), „Nad rzeką, której nie było” (premiera w teatrze w Kielcach w reż. Martyny Majewskiej 26 maja 2018), „Wyzwolenie: królowe” (premiera w reż. Martyny Majewskiej w Teatrze Muzycznym Capitol 26 stycznia 2019), „Wichrowe Wzgórza non fiction” (premiera w reż. Marty Streker 12 grudnia w warszawskim Kadrze), „Kronika polska – opera lalkowa” (premiera w reżyserii Katarzyny Dudzic-Grabińskiej 23 marca 2019 w Teatrze Muzycznym Capitol), „Leśni. Apokryf” (prapremiera w reżyserii Marty Streker w Teatrze Polskim we Wrocławiu 27 czerwca 2019). Felietonistka „Przeglądu” i „Rymsa”. Jej wiersze przełożono na piętnaście obcych języków. Nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia, Nagrody Mediów Publicznych Cogito i Nagrody Polskiej Sekcji IBBY (otrzymała wyróżnienie IBBY za książkę „Nikt nas nie upomni”). Laureatka nagrody Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Stypendystka Literarisches Colloquium Berlin. Kuratorka literacka Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania. Mieszka we Wrocławiu.

Występują:

Ewelina Żak – aktorka teatralna i telewizyjna. W 2001 roku ukończyła warszawską Akademię Teatralną. Za rolę Marii Grekow w spektaklu dyplomowym „Płatonow” Agnieszki Glińskiej otrzymała wyróżnienie na Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi (2001). Występowała na kilku warszawskich scenach aż do 2008 roku, kiedy to związała się z Teatrem Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu. Grała m.in. w spektaklach Natalii Korczakowskiej, Krzysztofa Garbaczewskiego, Weroniki Szczawińskiej, Piotra Ratajczaka i Radosława Rychcika. Stworzyła także poruszającą kreację w krakowskim spektaklu Michała Borczucha „Wszystko o mojej matce”, uznaną przez kilku krytyków za najlepszą rolę kobiecą w sezonie 2015/2016.

Tomasz Wysocki – absolwent krakowskiej PWST. Występował w Teatrze im. S. I. Witkiewicza w Zakopanem (1991-1995), i w w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie (1996-2003). Od 2003 roku aktor Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Wyreżyserował m.in.: „Krawca” S. Mrożka, „Iuvenilium Permanens” wg S. I. Witkiewicza i „Wertera w Nowym Jorku” T. Staffela.
 
 

Oraz studenci Słabego roku:

Marta Franciszkiewicz, pochodząca z Białegostoku studentka V roku aktorstwa na wydziale lalkarskim wrocławskiej AST. Można ją oglądać m.in. w wyreżyserowanym przez Martynę Majewską dyplomie „Słaby rok”, prezentowanym na międzynarodowych festiwalach konkursowym spektaklu 39. PPA – „Dziwaczki” (reż. Natasza Sołtanowicz) oraz współtworzonych wraz ze studentką IV roku wydziału reżyserii wrocławskiej AST Moniką Reks spektaklach dla najmłodszych.
 
 
Kaja Janiszewska – aktorka, tancerka, performerka. Studentka Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. Chce zrobić wszystko, zanim ucieknie nad morze.
 
 
 
 
 
 

Maciej Kaczor – student V roku Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. W zeszłym roku akademickim zagrał w dwóch spektaklach dyplomowych – „Zabójcy czasu” w reż. Maćko Prusaka i w „Słabym roku” w reż. Martyny Majewskiej. Prywatnie fan Janusza Gajosa, języka hiszpańskiego i katalońskiego, a także piłki nożnej w każdym wydaniu.
 
 
 
Zuzanna Kotara, urodzona w Krakowie. Tegoroczna absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. Zagrała w dwóch spektaklach dyplomowych, „Zabójcach czasu” w reż. Maćko Prusaka, oraz „Słabym roku” w reżyserii Martyny Majewskiej. Zwiedziła Europę ze spektaklem „Dziwaczki” w reżyserii Nataszy Sołtanowicz, a w teatrze Groteska w Krakowie wzięła udział w spektaklu „Dziewczynka z parku” w reżyserii Bartosza Kurowskiego, gdzie zagrała tytułową rolę.
 
 
 
Matylda Matuszak – jako mała dziewczynka chciała zostać malarką albo starym facetem, dziś chce być Matyldą Matuszak teatru. Płynnie posługuje się językiem hebrajskim, nożem i widelcem, kukłą oraz metaforą. Przetrwała już 8 lat studiów na różnych uczelniach, a w perspektywie ma dwa kolejne, ale planuje wkrótce rozpocząć dorosłe życie. Kiedyś dostała jakieś stypendium.
 
 
 
Joanna Sobocińska – aktorka, absolwentka AST we Wrocławiu, gościnnie współpracuje z Teatr Żelaznym w Katowicach. Zagrała m.in. w spektaklu „Słaby rok” w reż. M. Majewskiej, „Dziwaczki” w reż. N. Sołtanowicz i „Nikt nie czytał” w reż. Karoliny Przystupy.
 
 
 
 
 
Łukasz Zubrzycki – gdyby nie Miron Białoszewski, nigdy nie zainteresowałby się poezją i literaturą, gdyby nie zainteresował się poezją i literaturą, nie zostałby aktorem. Najlepiej czuje się na scenie, rozległych trawnikach, po których można biegać, skakać i tańczyć, muzeach z dużymi zbiorami i na huśtawkach. W wolnych chwilach czasem sobie żongluje, a czasem robi coś zupełnie innego.
 
 
 

Samanta Zwolennik biogram self tape chętnie wezmę udział i chętnie zagram w tym epizodzie w dniu dzisiejszym świecie i w ogóle znalazłam dodatkowe dwa i razem to jest taki tryptyk o kobiecości nie ma problemu z tym że słabe związane z hasłem do mnie i nie tylko w tym roku nie będzie to możliwe to proszę o kontakt pod nr 514742380
(biogram wygenerowany automatycznie poprzez przyciskanie sugerowanych wyrazów następujących po słowach biogram Samanty Zwolennik w jej prywatnym telefonie)